©    KYUDO KLUB YUMI

Treninzi se održavaju na adresi: Zadar, Streljana Mocire, Brune Bušića bb

Home kyudo informacije galerija kontakt
Share on Facebook Share via e-mail Print

►TEHNIKA I POUČAVANJE

Tehnika kyuda

 

  Tvrde da je tehnika stup do duhovne prirode. Lako ćete spoznati, što je pravi kyudo. Najprije morate iskusiti znanje, da svaki put kad odapnete strijelu ne promašite metu. To samo po sebi nije kyudo, ali taj korak je potreban. Proučavanje tehnike je vrlo značajan dio učećeg iskustva, a pretjerani zanos na tehniku i vrijeme ograničava. Rješenje je u ravnoteži vašeg treninga. Postoji vrijeme za studiranje tehnike i vrijeme kad je potrebno tehniku zaboraviti. Kada naučite nešto novo, morate to trenirati dok van ne prijeđe u krv i dok ne postane dio vas samih. Onda morate popustiti. Počnemo sa osnovnim znanjem i postupno napredujemo do viših nivoa, kao što se dijete uči abecedu. Ne postoji način, da bi dijete moglo preskočiti neke stupnjeve pisanja. Uči se tim, da se ponavlja, ali potrebno ga je motivirati, navesti da zapaža i da dobije tu želju za učenjem i da napreduje.


  Tehnika i znanje škole Heki Ryu, koja se razvila polazeći od potrebe gađanja lukom u bitci, kada bi ratnici sišli s konja (hosha-shajutsu), preneseni su neizmijenjeni sve do današnjih dana od jednog neprekinutog niza učitelja. U slijedećim godinama učitelj Inagaki Genshiro Yoshimichi kao promicatelj Heki Ryu Insai Ha, bio je redovni profesor katedre za kyudo na fakultetu Wasada i svečano je proglasio početak jedne cijele skupine pokusnih tehnika, da bi produbio, objasnio i potvrdio (također sa znanstvenog gledišta), visoku razinu poučavanja kako je zapisano u starim tekstovima škole. Učitelj Inagaki je osim toga potaknuo sa velikom odgovornošću razvoj kyuda u Evropi, posebno u Njemačkoj, Italiji i Finskoj. Ovo njegovo djelo se nastavlja, zahvaljujući njegovom nasljedniku, majstoru/učitelju Toshio Moriju, koji nastavlja školu Šogunske obitelji -Heki To Ryu. U svom završnom dijelu kyudo sadrži postizanje spoznaje "duha luka" (yumi no kokoro), jedno posebno stanje svijesti, koje često biva označeno jednim tipičnim zen nazivom, a to je satori. Škola Heki To-ryu od 15. stoljeća prenosi mnoga znanja koja su i sada tajna, zapisana na svitcima, ljubomorno čuvana. Mnoga poučavanja odnose se na tehniku do najmanjih pojedinosti, a druga donose etiku (moralni nauk ili kodeks) same škole.

  "Hika, tajna poezija, imala je jedno veliko  etičko-duhovno značenje, slaveći vlastite bushido vrijednosti kao što je pravovremeno odlučivanje, ustrajnost u naporu, inteligencija (spoznavanje), čestitost, vedrina, uravnoteženost, iskrenost, velikodušnost u djelovanju itd. Te vrijednosti mogu biti njegovane samo s jednim usavršavanjem same tehnike, vjerno slijedeći pravila tradicije, zbog čega se također može potvrditi ono što je rečeno

"kan chu kyu", u prijevodu " sa snagom uvijek pogoditi cilj", a to sažima najkraći mogući način i duh škole.

  Kyudo se počinje vježbati iz zabave ili znatiželje, zatim zbog načina rukovanja, discipline, estetike umjetnosti gađanja lukom i to sve može dovesti do jedne strasti. Posebna karakteristika gađanja lukom  na način Heki je rad lijeve ruke (TSUNOMI NO HATARAKI)  koji gura i izvrće luk. To je jedna tehnika prenošena stoljećima, čija je učinkovitost bila provjeravana također preko suvremenih eksperimenata na Japanskim fakultetima. Nakon određenih, veoma preciznih pokreta, strijela dodiruje jagodičnu kost (TSUMEAI) i stiže do NOBIAI, a to su posljednje sekunde prije odapinjanja, u čemu se sabire sva suština gađanja. Prilikom odapinjanja (HANARE) strijela leti u početku zbog same želje streličara, zahvaljujući skladnom radu desne i lijeve ruke i jednom pravilnom napinjanju tijela. Nakon godina ustrajnog vježbanja streličar je u stanju sa prirodnom jednostavnošću odapeti strijelu  i pogoditi cilj (MATO). Ovo je moguće ako je tehnika gađanja prava i istinska i ako je duh (KOKORO) streličara otvoren. Kyudo ne stavlja dva protivnika jednog nasuprot drugom, nego jednog streličara nasuprot cilju, koji potvrđuje pravilnu izvedbu. U izvjesnom smislu se može reći, da se kyudoka svojim djelovanjem postavlja ispred samog sebe i prema vlastitim granicama i mogućnostima.

   Kyudo se vježba isključivo u zatvorenom prostoru, ali u Japanu postoje i specijalno napravljeni DOJO-i za (mjesto gdje se vježba kyudo - put luka), u svako godišnje doba gdje SHAJO (objekt iz koga se puca, a u sastavu koga se nalazi i prostor za pucanje u makiwaru, kamiza, shimoza, skladište za opremu …) ima jedan pokretni zid, čijim se micanjem direktno izlazi na veliku travnatu ili pješčanu livadu. U novije vrijeme  kako se vrši popularizacija kyudoa, a budi se i svijest ljudi, svuda po svijetu, pa tako i u Europi niču takvi dojoi. Meta u koju se gađa ima jedan ili tri koncentrična kruga promjera 36 centimetara. Meta je postavljena na zemljani nasip - grudobran zvan AZUCHI, koji je udaljen 28 metara od streličara. Grudobran se nalazio na rubu livade u objektu koji se zove MATOBA. Gađa se bosih nogu ili sa tabijima na nogama (platnena obuća gdje je palac odvojen od ostalih prstiju) na drvenom podu dojoa. Na početku treninga, (osobito to vrijedi za početnike) gađa se u MAKIWARU, (valjak od slame ili bambusovog pruća koji je postavljen na visinu streličareva ramena na udaljenosti visine luka yumija). Ovo omogućuje da se dobro nauče osnovna pravila gađanja, bez rastresenosti i zabrinutosti koje može stvarati cilj. Upotrebljava se strijela bez pera sa vrhom u obliku puščanog zrna (makiwaraya). Jedna uobičajena vježba predviđa po svim tehničkim elementima i prikladnoj brzini pravilno ispucavanje 100 strijela u mato. Za vrijeme potpune vježbe, ali u slučaju nekih posebnih godišnjica ili u prisustvu gostiju, upotrebljavaju se dvije ceremonijalne strijele (TAI HAI) za gađanje cilja, jedna u stojećem stavu, a druga u klečećem stavu na lijevom koljenu. U prekidima može biti izvršeno gađanje na udaljenosti od 60 metara (ENTEKI), u svežanj od trstike promjera 1 metar. Način gađanja je isti, ali se upotrebljavaju laganije strijele s manjim perima, a cilj je lagano podignut.

  U kyudu postoje discipline natjecanja na udaljenosti 28 metara sa 4 i sa 20 strijela, ekipno i pojedinačno iz seiza položaja (klečeći stav) i stojećeg pložaja, ograničeno natjecanje sa 1000 (tisuću) strijela uzastopno; natjecanja u izdržljivosti  12 ili 24 satno brzo ispucavanje gdje rekord drži Wasa Daihachiro sa ispucanih 13053 strijele u 24 satnom ispucavanju na punu udaljenost sa 8133 pogotka (62,3 %) tj. ispucavši svakih 6,6 sekundi jednu strijelu; zatim natjecanje na udaljenosti 60 metara; te yabusame, gdje streličar galopira na konju stazom dugom 255 metara i kontrolirajući konja koljenima ispaljuje tri strijele jednu za drugom.

  Samuraji su oblačili oklop i prema tome ratno gađanje koje još i danas primjenjuju samo oni koji pripadaju Heki To-ryu, ima pomalo izmijenjene položaje upotrebe luka. Ovo je zbog toga što su oklop i kaciga koja je na sebi imala rogove ograničavali neke pokrete.

   Naravno postoji više od jednog načina poučavanja  kyuda. S obzirom na povijest i razvoj kyuda moglo bi se reći, da postoji mnoštvo tehnika i metoda poučavanja. Ovdje uključene tehnike su izabrane za poboljšanje vašeg kyudo studija, ali međutim, ne može biti zamjena za znanje i vođenje kvalificiranog nastavnika. Svaki nastavnik, čak i najveći, ne može učiti kyudo ako učenik nema iskrenu želju da ga  nauči. Najosnovnija od svih tehnika je kako bi naučili, kako učiti. Najbolji način da naučite kyudo je pod sljedećim točkama:

 

  1. Bodite fleksibilna i otvorenog duha. Oduprite se iskušenju, da odbacite bilo koje        naukovanje, za koje vam se čini da nisu vaše trenutne ideje.

  2. Naučite vježbati sami. Nastavnik vam može pokazati put, ali putovanje morate        izvoditi sami.

  3. Bodite pažljivi. Ne očekujte da će vas neprekidno aktivno poučavati. "Ukradite"        znanje od učitelja, tako da gledate i oponašate njegove postupke i način.

  4. Uvijek se potrudite da napravite na najbolji način, nikada ne upijajte osrednjost.        Iznad svega, težite ka točnosti misli, tijela i tehnike.

  5. Ponašajte se skromno i ponizno. Pitajte, ali nikada ne budite skeptični prema        odgovoru. I nikad se ne ispričavajte,  kada vas učitelj ispravi.

  6. Povremeno se vratite na osnove. Kada ste izgubljeni ili zbunjeni, idealno je        vrijeme za novi početak.

 

1. Snaga luka / snaga tijela

 

          Kako bi se postiglo prirodno natezanje luka, njegova potezna snaga mora  

          odgovarati snazi streličara. Za odraslog streličara preporučena snaga je

          13 kg, a za dječaka ili krhku žensku osobu je 9 kg.

          

2. Osnovni oblik

 

   Takozvani trokrižni i petokrižni odnos, okomito i vodoravno poravnanje

    tijela, luka, strijele i  rukavice

 

   Trokrižni odnos

 

    Usklađivanje kralježnice sa:

     (1) ramenima

     (2) kukovima

     (3) nogama

 

  Petokrižni odnos

 

    Međusobno usklađivanje :  

    (1) luka  i strijele

    (2) luka i tenouchi-ja

    (3) vrata i strijele

    (4) desnog palca i tetive

    (5) ramena i srednje linije prsa.

 

3. Kontrola disanja

 

   U kyudu disanje nije samo fiziološki proces udaha i izdaha. To je namjerna

    narudžba daha, tako da se mekano izlije sa kretanjem tijela i tokom duha.

             

 

4. Kontrola pokreta očiju

 

   Kretanje i smjer pogleda mora biti pažljivo kontroliran u cijelom procesu

    pucanja.

 

5. Funkcioniranje duha

 

   Snažan duh je rezultat stroge samo-kontrole i emocionalne stabilnosti.

    Slijedeće nastavne tehnike i točke imaju za cilj nadopuniti hassetsu

    studije, tj. osam glavnih faza pucanja.  

   Ako ste novi u kyudu, prvo morate dobiti korisna hassetsu znanja prije  

   početka ovog dijela.

             

 

8 etapa gađanja prema Heki Ryu

 

1 – ASHI BUMI

 

2 – DOZUKURI

 

3 – YUGAMAE (torikake, tenouchi, monomi)

 

4 – UCHI OKOSHI

 

5 – SANBUN NO NI

 

6 – TSUME IA

 

7 – NOBI IA (yagoro, hanare)

 

8 – ZANSHIN

 



 

1 – ASHI BUMI - pozicija nogu    

 Širina raskoraka je obično polovica visine streličara. Udaljenost između nožnih
   palaca je također jednaka produžetku dužine u TSUMEAI = YATSUKA.

 Prilikom izvršenja radnje nožni palci su u ravnini sa središtem mete. Prvo se  
   postavlja lijeva noga, a zatim desna. Proces gdje i kako pravilno staviti stopala
   kontrolira se bez iskrivljenja tijela i velikog saginjanja.

 Tri uvjeta pravilnog postavljanja stopala  
              - Širina:    pola dužine tijela   
              - Kut:       60-70 stupnjeva  
              - Smjer:   u skladu s ciljem

     

       

2 – DOZUKURI - položaj tijela / poravnavanje   

  Donjim krajem luk je usidren na lijevom koljenu- lijeva je ruka ispružena oko 45º  
    u stranu od tijela.
Desna ruka dotiče predio oko pupka sa palcem tijela(simbolizira
    nekadašnje izvlačenje wakizashija =kratkog mača)



 Yatsuka (dužina povlačenja) tiče se 4 točke:

     a) produžetka duljine povlačenja

     b) udaljenosti između korijena lijevog ručnog palca i zareza (utora za tetivu) na
          rukavici

     c) širine ASHIBUMI (udaljenost između nožnih palaca)

     d) dužine strijele mjerena od adamove jabučice do vrha srednjeg prsta+cca 5cm



3 – YUGAMAE - priprema za pucanje        


               Yugamae se sastoji od 3 faze:

1. TORIKAKE

 Namještanje tetive u utor yugake i hvatanje strijele desnom rukom.
Kut između   palca (Boshi) i tetive je oko 90 stupnjeva. Za razdaljinu od 28 m najprikladnija je rukavica sa tri prsta.

2. TENOUCHI

Uzimanje luka lijevom rukom.
Prilikom obavljanja TENOUCHI-ja luk je oko 45 stupnjeva sa strane. Ovo će omogućiti prirodna podjela luka na  4 / 6.Ispravan oblik TENOUCHI-ja  ključ je za veliku brzinu strijele i preciznosti pogotka

3. MONOMI

Pogled u metu.
Nakon izvođenja TORIKAKE i TENOUCHI, lijevom rukom vršimo pritisak luka prema meti oko 12 cm. Istovremeno okrećemo glavu u lijevo i usmjeravamo pogled u središte mete.

 


4 – UCHI OKOSHI - dizanje luka

 MIZU NAGARE: Zamislimo: kao da kapljica kiše polako teče niz strijelu.

 Luk i strijelu dignemo visoko koliko je moguće, s tim da ne dižemo ramena i
  pazimo da strijela gleda u smjeru mete  

 Lijeva ruka mora biti nešto niža od desne ruke.

 


5 – SANBUN NO NI - povlačenje    

 Desna se ruka nalazi  na visini obrva i iza desnog uha.

  SANBUN NO NI  je zadnja mogućnost kontrole i korekcije. Osjećaj je sličan osjećaju    
  u TSUMEAI.

 Kontrola ravnoteže snage između lijeve i desne ruke i raspored snage po tijelu.

   Kada je tijelo umorno, možemo skratiti vrijeme u SANBUN NO NI.

   Kada se radi sa lakšim lukom, treba produžiti vrijeme u SANBUN NO NI.


 

6 – TSUME AI   - fizičko širenje luka / uključuje NOBI AI i YAGORO /

                        NOBI AI -  guranje lijeve i povlačenje desne ruke                      

 

 Ne mijenjamo ništa od stava u TSUMEA-ju, pojačavamo potisak i povlačenje zatežemo mišiće lopatice, okrećemo luk zakrećući rukohvat lijevom rukom u smjeru mete.

               


                        YAGORO - maksimalan NOBIAI                                        

 

 Ovo je pravi moment za HANARE (otpuštanje) s TSUNOMI-jem (točka pritiske dijele dlana pod palcem).

 

 

7 – HANARE - otpuštanje tetive / oslobađanje strijele  

 Nakon postizanja YAGORO maksimalni okretni moment se koristi s TSUNOMI      

 TSUNOMI mora biti jak i brz. Istovremeno desnu ruku sa rukavicom izbacimo iz  
  lakta i ispružimo (HINERI).

 TAI NO WARIKOMI (otvoriti se/ isprsiti). U HANARE vršimo izbačaj prsa naprijed  
  (gornjeg dijela tijela, ali bez izobličenja)
dok istovremeno obje ruke u trzaju idu  
  nazad, ali da ostanu u ravnini sa metom.

       

To djelovanje ojačava snagu otpuštanja tetive (tetiva jače izbaci strijelu). Otvaramo dio prsa u ispaljivanju.  

Premještamo prsa u sredinu HANARE.

Prsa izbacimo brzo i oštro, tako da obje ruke ide unatrag.

To stvara veću vatrenu moć (Hanare)

 

 

8 – ZANSHIN - zadržavanje uma i tijela      

 Nakon izbacivanja strijele luk je gornjim dijelom nagnut prema meti  oko 15 stupnjeva, a donjim dijelom suprotno od mete nagnut oko 5-6 stupnjeva.

 Šaka desne ruke je u ravnini sa lijevom rukom i s njom nastojimo ići u zadnji položaj kao da pokušavamo udariti u bubanj s tim da je rukavica otvorena. To je rezultat rotacije desne ruke prije i za vrijeme otpuštanja tetive HANARE (HINERI).

 Ruke su malo niže od ramena

 Lijeva ruka je postavljena u smjeru mete, unatrag i ravna je. Kada rade početnici, ovaj pokret bi trebao biti tako velik / koliko god je to moguće.          

 Položaj lijeve ruke je rezultat rada TSUNOMI:

        - kada TSUNOMI NO HATARAKI (rotacija šake u zapešću lijeve ruke) nije

           izveden   strijela će ići desno, a tetiva će ići ravno i “zaparati” streličara po   

           podlaktici;

        - kada je TSUNOMI NO HATARAKI pravilno izveden, putanja strijele će biti

ravno u  metu, tetiva će se zarotirati oko streličareve lijeve ruke i završiti  

          kretanje iza  zapešća.

  

  

       To je glavna tehnika rada za pucanje na 28m. Za ispravno izvođenje ove tehnike zahtijeva se puno vježbe (eksperiment je pokazao da ima najveći utjecaj na zvuk tetive, brzinu strijele i u konačnici na sam rezultat pogotka).